Aby vás papíry nepřeválcovaly

Bezpapírová domácnost –⁠ to zní pro většinu z nás jako sci-fi. Nemluvím teď o třídění odpadu a zerowaste, ale o účtech, výpisech z banky, záručních listech a dalších dokumentech, které se záhadně hromadí a hrozí, že nás zavalí jako lavina.

Vše začíná tříděním

Zázračný recept pro vás sice nemám, ale mohu vám slíbit, že i když na první pohled vypadají ty hromady papírů hrozivě, jejich roztřídění vám zabere tak 15 minut. Stejně jako při úklidu a nastolení pořádku v jiných místnostech, budete i papíry muset nejprve roztřídit.

Třídit můžete do nejrůznějších kategorií.

  • Na jednu hromádku můžete dát dokumenty týkající se bydlení –⁠ nájemní smlouva, kupní smlouva, smlouva s dodavateli energií, stavební dokumentace atd.
  • Další kategorií jsou pracovní záležitosti –⁠ pracovní smlouva, výpis z živnostenského rejstříku, výplatní pásky, atd.
  • Dokumenty k autům by také měly mít vlastní kategorii.
  • Doporučuji také dělení podle jednotlivých členů domácnosti. Každý pak bude mít své osobní dokumenty pohromadě (např. rodný list, lékařskou dokumentaci nebo maturitní vysvědčení).
  • Zvlášť zatřiďte záruční listy k drahým věcem, jako jsou šperky nebo hodinky.

Jak tomu dát systém

Samotné třídění papírů je ale jen začátek. A stejně jako každému vyhovují jiné kategorie, budou také různým lidem vyhovovat různé systémy ukládání papírů.

  • Klasické šanony a eurodesky. To je asi nejčastější systém ukládání dokumentů, ale někdy je těžké udržet si v nich přehled.
  • Kartonové krabice představují levné a efektivní řešení. Při nákupu si jen dejte pozor, aby se vám do nich opravdu vešly papíry formátu A4. Výhodou je, že krabice můžete použít nejen na papíry, ale také na skladování dalších drobností nebo suvenýrů z cest. Větší trvanlivost zajistí krabice s kovovými rohy, karton si také můžete vyzdobit podle svého vkusu.
  • Dobře vypadají také dřevěné pořadače, ať už v podobě organizérů postavených na výšku, nebo jako jednoduché zásuvky.
  • Jako nejvíce efektivní se mi osvědčilo uspořádání dokumentů do průhledných plastových zásuvkových boxů. Můžete si vybrat ze dvou velikostí –⁠ box se 3 nebo s 8 zásuvkami.

Nezapomeňte také nadepsat jednotlivé kategorie, abyste se v roztříděných dokumentech znovu neztratili.

Zvláštní rada pro účtenky: Na ty nejvíce platí stará známá obálková metoda. Do jedné obálky založte účtenky, které budete uchovávat delší dobu (např. od šperků nebo hodinek). Další obálky schovají účtenky z jednotlivých let –⁠ jedna pro letošní rok a dvě pro jeden a dva roky zpátky. Po uplynutí dvouleté záruční doby pak jednoduše vyhodíte nejstarší účtenky a obálku nadepíšete aktuálním datem.

V digitální době nemusíte syslit

Zdá se, že doba papírová je už pomalu za námi. Některé úřady sice stále trvají na dokumentech v papírové podobě, ale mnoha papírů se můžeme jednoduše zbavit. Dokumenty si nafoťte do mobilu, jejich elektronická podoba je většinou dostačující. Také nemusíte schovávat účtenky z online nákupů, protože je máte v emailu nebo ve svém zákaznickém účtu na eshopu. Návody k použití najdete na internetu.

Ale pozor, pokud si chcete dokumenty uchovávat v elektronické podobě, musíte mít také pořádek ve svém úložišti, jinak se dopracujete ke stejnému chaosu jako u papíru.

A jedna bonusová rada na závěr: vyhraďte si v bytě jedno místo, kam budete odkládat papíry, účtenky i došlou poštu. Jednou za týden nebo za měsíc celou hromádku vezměte a papíry zařaďte tam, kam patří. Vyhnete se tak tomu, že se budou papíry povalovat po celé domácnosti.


Zajímají vás další tipy, jak naložit s papíry, zamotanými kabely a dalšími nástrahami moderní domácnosti? Sledujte můj Instagram, kde můžete také sdílet vlastní tipy s ostatními.

kategorie: Kancelář